Műelemzési segédlet
Adatok
alkotó, cím, datálás, technika/anyag, méret, gyűjtemény
korszak és stílus meghatározás
eredeti rendeltetése, ha változott
donátor, megrendelő, vagy fontos körülmény az alkotással kapcsolatban
Téma, műfaj
portré, tájkép, csendélet, zsáner
mi történik a képen, kik a szereplők
milyen a beállítás (szobrok esetén kontraposzt; vagy egynézetűség; talpazat)
Kompozíció, műleírás
előtér, középtér, háttér
nézőpont
szimmetria, aranymetszés
formák, irányok
méretarányok
Színek, összbenyomások
színkontrasztok, tónusok
fény-árnyék hatások, fényforrások
kontúrok
Kidolgozás, cizelláltság
felületkezelés
részletesség, elnagyoltság
milyen állapotban van (eredeti, hiányos, restaurált, másolat)
Összehasonlítás, asszociációk
például azonos stílusú, vagy témájú művel, vagy az alkotó egy másik művével
Mélyebb elemzéshez:
A mű jelentősége az életműben és a művészettörténetben
Jelentése az adott korszak elvárásai, ízlése alapján
A művön található szimbólumok, jelek magyarázata, esetleges rejtett utalásai
Különféle értelmezések bemutatása
Kutatási eredmények bemutatása (például ha a vizsgálatok kimutattak alárajzokat)
Analógiák keresése és a mű hatásának vizsgálata
Az elemzésben kerülendő:
Szóismétlések, “töltelék szavak” és fennköltnek tetsző, ám semmitmondó mondatok használata, illetve a
több sort átfogó, túl hosszú mondatok.
A mű hatását nem kell tagadni, de érdektelenek az olyan szubjektív vélemények, mint a jó, rossz, csodálatos, borzalmas, tetszik, nem tetszik.
Tippek vizsgaszituációhoz, érettségihez:
Ha nem ismerjük a művet, melyet elemeznünk kell, akkor is sok fontos információt leolvashatunk róla, melyekkel értékes pontokat szerzünk. A mű datálása a szakamberek számára is kihívást jelenthet, de a stílusjegyek alapján a korszak könnyedén meghatározható, így esetleg az évszázadot is megtippelhetjük. A témáját és a műfaját könnyedén meghatározhatjuk és a részletes műleírásnál egyszerűen csak alaposan meg kell figyelnünk a képet, hogy elmesélhessük mit látunk rajta. Próbáljuk meg több nézőpontból, több szempont szerint megvizsgálni a művet és megfogalmazni, hogy milyen összbenyomást kelt.